عنوان: وظیفه مردم در زمان غیبت امام زمان(عج)
زبان: فارسی
نویسنده: شیخ قوام الدین وشنوی
ناشر: مؤسسه احیا و نشر میراث اسلامی
سال چاپ: 1375
نوبت چاپ: اول
تعداد صفحات: 143 صفحه

معرفی کتاب:

در ابعاد گوناگون زندگی امام زمان(ع) و معارف آن حضرت، کتاب‌های مختلفی با هدف روشنگری و ارتقای سطح آگاهی اقشار گوناگون مردم به وسیله اندیشمندان متعهد به نگارش درآمده است که این دفتر از جمله آنهاست.
در این اثر آن گونه که در مقدمه می‏خوانیم هدف آن است که بخشی از وظایف مردم در دوران غیبت بازگو شود و تلاش بر آن بوده است تا مجموعه مباحث به صورت استدلالی و برهانی انجام گیرد.این دفتر که به صورت جیبی در صد و چهل و سه صفحه ارائه شده است دارای سه بخش به شرح زیر است:
قسمت اول: زندگی نامه مختصر:
در این بخش ابتدا درباره اصل همگانی بودن اعتقاد به مهدی(ع) بحث به میان می آید. سپس به این پرسش که مهدی که مورد اتفاق همه ادیان و مذاهب و فرقه‏هاست، کیست؟ پاسخ داده می‏شود در این‏باره نخست به امور شخصی مانند نام، لقب، کنیه، تولد، دوران کودکی، جریان شهادت پدر بزرگوارشان و آغاز امامت آن حضرت اشاره می‏گردد. آن گاه موضوع هایی چون غیبت، اقسام آن و نواب دوران غیبت صغرا، واقعه غیبت کبرا، نواب عام آن حضرت، توصیف وضع مردم در آخرالزمان، نشانه ظهور، وقایع جریان ظهور، ویژگی های حکومت حضرت و برکات آن و... مورد بررسی قرار می‏گیرند.
قسمت دوم: رفع یک شبهه:
در این بخش با طرح یک شبهه، بخشی از وظایف مردم در دوران غیبت مورد اشاره قرار می‏گیرد آن سؤال یا شبهه این است: چون حضرت مهدی(ع) پس از عالمگیر شدن ظلم و فساد ظهور می‏کند و جهان را پر از عدل و صلح می‏کند، پس وظیفه مردم در زمان غیبت ایشان این است که کوشش کنند تا آنجا که ممکن است ظلم و فساد بیشتر شود و هرچه در راه گسترش و اشاعه ظلم و فساد بکوشند....
نویسنده در راستای پاسخ گویی به این شبهه، نخست حکمت‏های غیبت را مورد اشاره قرار می‏دهد. آن‏گاه پس از بیان نقش مردم در فراهم شدن زمینه ظهور، به وظایف مردم در این دوره می‏پردازد.
قسمت سوم: خلاصه و نتیجه:
در این بخش، همان گونه که از عنوان آن برمی‏آید، مجموعه مباحث بخش‏های پیشین به صورت کوتاه است. آن‏گاه در تبیین عملی انجام وظایف به این نکته‌ها می‌پردازد:
1. ساختن منظومه اعتقادی.
2. عمل به احکام.
3. یافتن تربیت دینی (از راه استفاده از رهنمودهای قرآن و حدیث، سیره معصومین(ع)).
منبع مقاله : pajuhesh.irc.ir